Temat kompleksowy: Poznajemy zjawiska atmosferyczne - cztery pory roku.
Temat zajęcia: Rozwiązywanie zagadek obrazkowych p.t. "Jaka to pora roku".
Cele: próby określania pory roku na podstawie opisu słownego, oraz oglądanych ilustracji - rozpoznawanie pór roku na podstawie charakterystycznych cech np.: jesień - kolorowe liście, - wdrażanie do pracy w małych zespołach, - zachęcenie rodziców do wspólnej zabawy.
Cele operacyjne: dziecko wykazuje dużą wiedzę na temat jesieni - chętnie odpowiada na pytania zadawane przez nauczycielkę, - dziecka prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym hasłem.
Pomoce: kartoniki, na których pokazane są przedmioty lub rzeczy związane z określoną porą roku, koszyczki, ilustracje 4-pory roku, stare parasole, farby plakatowe: żółta i biała, wycięte z papieru samoprzylepnego - kolorowego liście i tulipany.
Przebieg zajęcia:
1. Dzieci siadają przed dużymi ilustracjami przedstawiającymi 4-pory roku. 2. Ogólna charakterystyka każdej pory roku. 3. Rozdanie dzieciom obrazków przedstawiających np. lody albo słońce. 4. Po zapoznaniu się z ilustracjami, dzieci mają określić, do jakiej pory roku należy jego ilustracja. 5. Umieszczenie ilustracji w odpowiednim koszyczku jesień, zima, wiosna, lato, umieszczonymi pod dużymi ilustracjami. 6. Zabawa ruchowa z udziałem rodziców "Dwóm tańczyć się zachciało". 7. Roztawienie na podłodze czterech parasoli, symbolizujących cztery pory roku. 8. Podział grupy na zespoły wg pór roku. 9. Dzieci - jesień - przy pomocy rodziców przyklejają na parasol wycięte z papieru samoprzylepnego kolorowego - liście, Dzieci - zimy - malują na parasolu białą farbą plakatową płatki śniegu, Dzieci - wiosny - przyklejają z papieru samoprzylepnego kolorowe tulipany, Dzieci - lato - malują na parasolu - słoneczka, żółtą farbą plakatową. 10. Porządkowanie sali przez dzieci, rodziców, nauczycielkę. 11. Pożegnanie piosenką "Szyszkowy dziadek".
mgr Katarzyna Surma Przedszkole Nr 230 w Warszawie |